راهنمای خرید لوازم نگهداری پرندگان

راهنمای خرید لوازم نگهداری پرندگان

داشتن لوازم نگهداری پرندگان، برای سلامتی و شاد بودن پرنده خانگی شما بسیار مهم است. شما به عنوان صاحب پرنده باید مطمئن شوید که تا حد ممکن زیستگاه طبیعی پرندگان را تقلید می کنید. لیست آماده شده در زیر را ببینید تا بدانید چه وسایلی برای نگهداری از پرنده نیاز دارید. در ادامه این مطلب از پت98 به این موارد مهم در نگهداری از پرندگان می پردازیم.

فهرست مطالب

نیازهای پرندگان خانگی

نگهداری پرندگان خانگی به عنوان حیوان خانگی راحت تر از سایر حیوانات است و همچنین تربیت پرندگان به دلیل باهوش بودن آن ها بسیار آسان است . اگر شما جزء افرادی هستید که می خواهید به نگهداری از پرندگان خانگی بپردازید، بهتر است بدانید که نگهداری از پرندگان خانگی نیاز به وسایل و لوازمی دارد، که در ادامه به ان ها اشاره خواهیم کرد.

قفس

اولین و مهم ترین وسیله ای که برای نگهداری از پرندگان خانگی باید تهیه کرد، قفس مناسب پرنده است. برای پرنده ای که بیشتر عمر خود را پشت میله ها می گذراند، بهترین و بزرگ ترین قفسی را که می توانید، تهیه کنید. قفس پرندگان باید از مواد قوی و غیر سمی ساخته شده و به راحتی تمیز شوند. به عنوان یک قاعده کلی، قفس باید به اندازه کافی پهن باشد تا پرنده بتواند به راحتی بال هایش را باز کند و به اندازه کافی بلند است تا پرندگان با دم بلند را در خود جای دهد.

برای فنچ ها، عرض مهمتر از ارتفاع است، زیرا آن ها در عرض پرواز می کنند اما نه به بالا. طوطی ها صعود می کنند، بنابراین ارتفاع تقریباً به اندازه عرض برای آن ها مفید است. یک قفس مستطیلی انتخاب کنید زیرا پرنده احساس امنیت بیشتری می کند و مطمئن باشید که فاصله بین میله ها برای گونه های پرنده شما مناسب است تا سر و یا پای پرنده در بین آن ها گیر نکند. برای ساخت قفس پرنده خود می توانید از مقاله آموزش ساخت قفس پرنده در سایت پت98 کمک بگیرید.

. پوشش کف قفس

کاغذهای مخصوص قفس، حوله های کاغذی یا روزنامه ها برای این کار مفید هستند. مزیت انتخاب کاغذ نسبت به پوشال و یا مواد خرد شده (ماسه، تراشه های چوب و …) نظارت آسان بر فضله برای بهداشت قفس است.

. لانه یا مخفیگاه

پرندگان دائماً در معرض دید جهان خارج از جمله انسان و سایر حیوانات خانگی هستند. آن ها مانند هر کس دیگری دوست دارند که حریم خصوصی داشته باشند تا احساس امنیت بیشتری کنند.

. میله های داخل قفس

طرز قرار گیری میله های داخل قفس بسیار مهم است و باید به گونه ای باشند که بالای ظروف آب و غذای پرنده قرار نگیرند تا از آلودگی ظروف توسط مدفوع پرنده جلوگیری شود. همچنین این میله ها بایستی از قرص های متفاوتی جهت جلوگیری از گرفتگی عضلات پای پرنده تشکیل داشته باشند.

عکس راهنمای خرید لوازم نگهداری پرندگان

. نشمینگاه

قرار دادن نشیمنگاه داخل قفس بسیار ضروری است، چون پرندگان بیشتر وقت خود را به صورت ایستاده می گذرانند. برای انتخاب نشیمنگاه حتما باید به جنس آن توجه شود، مثلا نشیمنگاه پلاستیکی اصلا برای پرندگان مناسب نیستند، زیرا سطح آن ها بسیار صاف بوده و پرنده نمی تواند بر رویش بایستد. اغلب نشیمنگاه های مناسب برای قفس پرندگان خانگی از جنس چوب هستند.

در کل نشیمنگاه ها پرنده سه نوع اند:

  1. نشیمنگاه‌های سیمانی: این نشیمنگاه‌ها با نام پیرایش نیز شناخته می شوند، زیرا به وسیله آن ها پرنده قادر به سایش منقار و ناخن‌های خود می باشد.
  2. نشیمنگاه شاخه درخت: همان طور که گفته شد بهترین نشیمنگاه پرنده از جنس چوب است چه بهتر که این چوب از شاخه های طبیعی تهیه شده باشد. این شاخه ها به دلیل داشتن ناهمواری  بر سطح خود باعث عدم وارد شدن فشار یکسان بر پاهای پرنده می شوند.
  3. نشیمنگاه‌های طنابی: از طناب نیز می توان به عنوان نشیمنگاه پرنده استفاده کرد. اغلب پرندگان به نوک زدن اشیاء اطراف خود می پردازند، بنابراین باید توجه داشته باشید که پرنده طناب را نخورد.

. قفس مسافرت پرنده

شما نیاز به یک قفس دارید تا با آن بتوانید پرنده را به دلایل مختلف مانند مسافرت و رفتن به تعطیلات، بردن پرنده به دامپزشک و… از آن استفاده کنید. استفاده از قفس های مناسب جهت حمل پرنده باید متناسب انتخاب شوند، که پرنده بتواند به راحتی با محیط آن ارتباط برقرار کند و همچنین دارای امنیت بالایی باشد. توجه کنید برای مسافرت های هوایی، قفس پرنده انتخابی شما دارای دیواره محکم باشد و همچنین مورد تأیید خطوط هوایی باشد.

ظرف آب و غذا

پرندگان به جایی نیاز دارند تا دانه، غذای پلت و میوه و سبزیجات خود را بخورند. تغذیه کننده هایی که به میله های قفس پرنده وصل می شوند، یک انتخاب محبوب برای مرغ عشق و قناری ها هستند. با استفاده از آن ها میزان تبخیر آب کاهش می یابد و پرنده نمی تواند غذای خود را پخش کند.

یک کاسه سرامیکی یا فلزی سنگین یک ظرف آب عالی برای کانورها و پرندگان مشابه است که دوست دارند با غذای خود بازی کنند و سر خود را در آب فرو ببرند. سعی کنید ظرف آب و غذای پرنده خود را متناسب با سایز و نوع پرنده خود انتخاب کنید.

جنس ظروفی که برای نگهداری از پرندگان خانگی استفاده می شود باید به گونه ای باشد که در مقابل مواد شستشو و ضدعفونی کننده مقاوم باشند و به راحتی بتوان آنها را شستشو داد. اندازه ظروف باید مناسب با قفص و پرنده انتخاب شود.

اسباب بازی

هیچ حیوان خانگی نباید بدون وسایل بازی باشد. شما باید وسایلی را تهیه کنید که به سالم نگه داشتن منقار کمک کند و پرنده شما را فعال نگه دارد. علاوه بر اسباب بازی های جست و جوی غذا، اسباب بازی هایی که از چوب ساخته می شوند و یا شبیه چوب هستند، برای منقار پرنده مهم است. برای این که بتوانید یک اسباب بازی مناسب برای پرنده خود انتخاب کنید به مقاله راهنمای انتخاب وسایل و اسباب بازی پرندگان مراجعه کنید.

اگر زیستگاه طبیعی پرنده در شاخ و برگ ضخیم است، مطمئن شوید که حداقل بخشی از قفس اسباب بازی های کافی برای پنهان شدن دارد.

عکس راهنمای خرید لوازم نگهداری پرندگان

مکمل های غذایی

برخی از پرندگان نیازهای خاصی در رژیم غذایی یا سلامتی خود دارند و ممکن است به مکمل های غذایی نیاز داشته باشند. این مکمل‌ها فقط در صورت نیاز برای سالم نگه داشتن پرنده باید به آن‌ها داده شوند.

لوازم بهداشتی پرندگان

  1. ناخن گیر: درست مانند ما، پرندگان باید ناخن خود را کوتاه کنند، برای کوتاه کردن ناخن پرنده شما به ناخن گیر و پودر استیپیتیک احتیاج دارید.
  2. قیچی تیز: بخش مهم نظافت پرنده، پیرایش پر های پرنده است. با کوتاه کردن پرها پرنده زیار قادر به پرواز در محیط خانه نخواهد بود.
  3. ظرف مناسب برای حمام پرنده: همچنین باید وسایل مناسب برای حمام پرندگان را تهیه کنید. اگر پرنده خود را در حمام خود، استحمام می کنید، یک حوضچه پلاستیکی کم عمق می تواند ایده آل باشد. ظرف های تجاری بسیاری برای حمام انواع مختلف پرنده در فروشگاه ها موجود است.
  4. حوله نرم: پرنده نباید بعد از استحمام مرطوب بماند. با یک حوله نرم می توانید پر های پرنده را کاملا خشک کنید.
  5. آب پاش: یک بطری اسپری با تنظیم “مه” دوش خوبی برای پرندگانی مانند عروس هلندی و فنچ است.
  6. شامپوی مخصوص: برای شستشوی پرنده آب خالی کافی است ولی هنگامی که پرنده بسیار گلی و کثیف است استفاده از شامپوهای مخصوص می تواند کمک بسیاری در تمیزی پرنده کند.
  7. پاک کننده: یک پاک کننده خوب برای قفس و اسباب بازی ها باید داشته باشید و برای شستن ظروف آب و غذا نیاز به یک شوینده ملایم دارید. برای اطلاع بیشتر می توانید به مقاله مربوط به لوازم بهداشتی پرندگان مراجعه کنید.

جمع بندی

اگر شما قصد نگهداری از پرنده ای را دارید، بهتر است بدانید که نگهداری از پرندگان خانگی نیاز به وسایل و لوازمی دارد. پس بهتر است قبل اقدام به این کار اول لیستی از این وسایل تهیه کنید و خانه را برای ورود دوست کوچولوی پردار خود آماده کنید. در بالا ما به معرفی این وسایل و لوازم پرداختیم تا بتوانید به راحتی آن ها را تهیه کنید.

سوالات متداول

پوشش کف قفس بهتر است از چه چیزی باشد؟

برای پوشش کف قفس استفاده از کاغذهای مخصوص قفس، حوله های کاغذی یا روزنامه ها نسبت به پوشال بهتر هستند.

وسایل بهداشتی پرندگان شامل چه چیزهایی است؟

ناخن گیر، حوله نرم، قیچی تیز، شامپوی مخصوص و آب پاش از وسایل بهداشتی مورد نیاز پرندگان می باشند.

اسباب بازی پرندگان باید چه ویژگی داشته باشد؟

شما باید وسایلی را تهیه کنید که به سالم نگه داشتن منقار کمک کند و پرنده شما را فعال نگه دارد.

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام دوستِ دوستِ من

لطفا برای عضویت در خبرنامه پت۹۸، ایمیل خودتون را وارد کنید